piątek, 29 marzec 2024

Wystawa „Gabinet dobrej historii" Łukasza Trzcińskiego stawia w centrum problem wizualnej pamięci („Pamiętamy tylko fotografie" cytując Susan Sontag) i jej nieustannych przetworzeń.

Punktem wyjścia projektu stał się gabinet pracownika niewielkiej lokalnej instytucji kultury na Górnym Śląsku, który owładnięty obsesją „zabezpieczania obrazu", archiwizuje wszystkie napotkane fotografie związane z historią regionu przy pomocy instytucjonalnego kserografu. W ten sposób „zabezpieczone", często kluczowe obrazy z historii regionu, tracą podstawowy wizualny detal informacyjny. Obsesja konserwacji przeistacza się samoistnie w mechanikę zacierania szczegółów. Działanie pasjonata, stało się jednocześnie zaskakująco wielopłaszczyznową metaforą dla pracy z obrazem (jako nośnikiem treści), boomu archiwizacyjno-digitalizacyjnego, jak i z zapisu historycznego w ogóle.

Bazując na obiektach inspirowanych historycznymi obrazami (i ich detalami) znalezionymi w kserograficznej pracowni śląskiego archiwisty-pasjonata, instytucjonalnych oraz domowych archiwach mieszkańców, Łukasz Trzciński poprosił lokalne koło hafciarek o przygotowanie kilimów wzorowanych na „startych" obrazach historii regionu, pozbawionych szczegółów w procesie digitalizacji. Przepisywana od nowa, „dziergana" ręcznie przeszłość, nabiera z powrotem barw, odtwarzanych wedle uznania pasjonatek. Historia staje się polem fantazji, nieustannego przepisywania, operacji na niej samej. A wykorzystywane zdjęcia, dokumenty zyskują na wystawie status fetyszu niejednoznacznego autorstwa (zmieniającego się począwszy od pierwotnego zapisu obrazu przez kolejne reprodukcje, archiwisty, aż po hafciarki).

Wystawie towarzyszy tekst Agnieszki Kilian „Anarchia w archiwum" oraz panel dyskusyjny z udziałem Agnieszki Kilian, Stanisława Rukszy i Łukasza Trzcińskiego, prowadzony przez Kubę Śwircza.

a

 

Łukasz Trzciński (ur. 1975) pochodzi z Krakowa, rozpoczynał pracę z medium fotografii jako dokumentalista, otrzymując wiele polskich i międzynarodowych nagród jak Pictures of The Year International (2004, 2006) czy Grand Prix European Central Bank Annual Award w 2005, dwukrotnie jego prace wyróżniono też tytułem Zdjęcia Roku Polskiej Fotografii Prasowej (1999, 2002). Od 1999 pracuje nad wielowymiarowym projektem Nowa Europa, który w sporym stopniu odzwierciedla również ewolucję artysty w podejściu do fotografii. Nowa Europa podejmuje współczesne, glokalne wątki różnicujących się państw, z perspektywy aktualnych przemian polityczno-ekonomiczno-kulturowych.W miarę wieloletniej pracy z zaangażowanym obrazem fotograficznym, coraz większe zainteresowanie zaczął poświęcać dyskutowaniu jego funkcji, niemal odrzucając własną praktykę fotograficzną na rzecz pracy na obrazie zapożyczonym. Przyjmując analityczną pozycję wobec funkcji samego medium fotografii, z pozycji autora przechodzi na stanowisko obserwacyjne, nierzadko oddając w tym celu odpowiedzialność za samą kreację innym. 

Wystawa trwa do 18 kwietnia.

Galeria Asymetria
DOM FUNKCJONALNY
ul. Jakubowska 16
03-902 Warszawa

http://www.asymetria.eu/